HTML

Szlovák Paradicsom

Túraútvonalak és környék látnivalóinak leírása, aktuális informácók a Szlovák Paradicsomról.

Friss topikok

• geegee: Na de mééér' nincsenek képek az egész blogon?Főleg, hogy egy ilyen helyről, mint a szlovák király,... (2014.11.01. 01:21) A SZLOVÁK PARADICSOM - áttekintés, tudnivalók -
  • Halász Gábor: Szia Műhód! Találtam az Index fórumlapján néhány képet amit feltettél a Jirousek albumból arról a... (2008.04.15. 00:03) BEKÖSZÖNTŐ
  • Pistike: Ha úgy számoljuk, hogy a felső vár 45 perc - 1 óra, közép vár 15 perc, alsó 30 perc. Akkor is olya... (2007.08.18. 05:58) Szepesi vár

Éttermek, vendéglők

Települések honlapjai

Várak, kastélyok

Felvidék Ma

Nincs megjeleníthető elem

Zejmár szakadék

2007.08.15. 11:10 Műhód

A Zejmár szakadék. (Zejmarska roklina)

-Könnyű túra-

A Paradicsom déli részén Dedinki közelében, Mlynki-Biele Vody települése szélén található a Zejmár Józsefről elnevezett kanyon.

A Zejmár szakadék megmászása –a kanyontúrák között- a kifejezetten könnyű túrák közé tartozik. Alkalmas gyerekek, idősebbek és tériszonyosok szakadékhoz szoktatására is.

Az 1100 méter hosszú kanyon közel 200 métert emelkedik, normál körülmények között akár 50 perc alatt is bejárható, de nem kell rohanni.

Amikor úgy érezzük, hogy gyönyörködhetnékünk van, vagy sűrűbben vesszük a levegőt,álljunk meg, nézzünk szét, és szívjuk magunkba a táj hangulatát!

Mindegy hogy Dedinkyből a motel parkolójából, vagy Mlynki-Biele Vodi túlsó végéből, az iskoláktól indulunk.

Körtúrázunk. Ugyanoda térünk vissza a túra végén, ahonnan indulunk. Mlynkiben nem kell a parkolásért fizetni az iskolák környékén. Dedinky szebb és talán biztonságosabb is ott parkolni.

Dedinkyből a libegő mellett jobbra vezet fel a piros jelzés .

Kezdetben erős kapaszkodón, majd enyhe lejtőn 25 perc alatt érjük el a Zejmár szakadék bejáratát. Ott elkérik a 20 - 40 korona belépő díjat és már kaptathatunk fel az ösvényen a szakadékba.

Nem nehéz az út, mellettünk patak csobog, majd egyre erősebben emelkedik,. Kőfolyamon kapaszkodunk felfelé. Ez már húzósabb.

Amint elérjük a vízeséseket, egy húsz perc alatt megmászható – doronglétrás – sziklatálcás - létrás szakasz következik.

Én túlsúlyosként gyakrabban veszem-kapkodom itt a levegőt, mert ez a rövid szakasz erősen emelkedik. A fiatalabbak ezt észre sem veszik. A kanyon szépsége azonban mindenkit kárpótol ezért a kis lihegésért. Ér gyönyörködni...

A létrákon túl elérjük patak forrását, a Zejmár kútat, és kikapaszkodunk a szakadékból.

Öt perces séta vezet egy fenyvesen át a Geravy fennsík központjához.

A fákkal szegélyezett füves tisztásokon általában lovak legelnek.

Itt a libegő felső végállomásánál eddig  padokat találtunk a fából készült asztalok két oldalán, de ezeket  2007-re, valamilyen rejtélyes okból elbontották. 2008-ra újra telepítették.

A mobil büfé helyett kőből építettek egyet az étterem alá, de az most sincs nyitva.

2004-2005-ben még hideg sört és jó ízű gulyást kaptunk itt a büfében. Jól esett itt a friss levegőn enni-inni.

Aki erre vágyik talán most is megkaphatja, a terméskőből épült étteremben a libegő gépháza mellett.

Geravy fennsík gyönyörű rétek láncolata. Ha időnk engedi érdemes csatangolnunk a virágokkal borított réteken, rétek között. A Kauzy tó - Csingó (Cingov) felé vezető túraút szebbnél szebb ezer méteres magasságban pompázó rétek között halad fél órán át.

Libegőt minden kerek órában indítanak, és addig járatják amíg vannak utasok. Úgy emlékszem 90 koronáért visz le 18 perc alatt Dedinkybe. Megtaláljuk a menetrendjét az interneten is, de nem tarják be az üzemeltetők. Amikor megreklamáltam azt válaszolták:   Nekik nincs internetük, tehát érdemes megkérdezni, hogy meddig jár aznap...

Amennyiben a sétát választjuk, a zöld jelzésen 40 perc alatt jutunk le  Dedinkybe  a faluba. Kellemes séta. Végig szolidan lejtő túraúton. Istvánfalu volt a magyar neve. Szép hangulatos kis üdülőfalu, gyönyörű panorámával, tóparti vendéglővel.

Júniusban már a kinti büfék is nyitva vannak, a falu közelében a libegőnél kempinget, motelt is találunk. A közelben csónakot, vízibiciklit bérelhetünk. Mindig szerettem volna itt vízibiciklizni, na de túrabakancsban? Jó időben sokan fürdenek a tóban, napoznak a partján.Érdemes fürdőruhát pakolni a hátizsákunkba, vagy az autóba.

Aki Mlynkiben parkol, vagy visszaballag a piroson, vagy körbesétál az aszfaltozott úton.

Mi 2006-ban hatalmas záport kaptunk a nyakunkba Dedinkyben, és az azt követő esőben inkább az aszfaltot választottuk, de cserébe végig szedhettük a szamócát az út mentén Mlynkiig.

Mivel ez rövid túra, összeköthető egy tó körüli sétával, egy jégbarlang látogatással, vagy egy bevásárlással a poprádi Tescoban.

Mi innen a Stratenai alagút után jobbra induló keskeny szerpentinen szoktunk hazamenni  Podlesokba, de azt az utat most sajnos lezárták.

A Dobsinai Jégbarlangról érdemes tudni, hogy Stratena és Porád között a Dobsinská Ladova Jaskyna nevű kis település fölött, a parkolótól kb. félórányi gyaloglás után találjuk meg majdnem 1000 méteres magasságban a bejáratát.

A barlangtúrák óránként-félóránként indulnaka várakozók létszámától függően.A félórás barlangtúrára érdemes meleg pulóvert vinni, mert bent hideg van.

Aki spórolni akar a parkoláson, az a település közeli vasútállomása előtt díjtalanul parkolhat..

Szólj hozzá!

Címkék: turizmus túra

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.