HTML

Szlovák Paradicsom

Túraútvonalak és környék látnivalóinak leírása, aktuális informácók a Szlovák Paradicsomról.

Friss topikok

• geegee: Na de mééér' nincsenek képek az egész blogon?Főleg, hogy egy ilyen helyről, mint a szlovák király,... (2014.11.01. 01:21) A SZLOVÁK PARADICSOM - áttekintés, tudnivalók -
  • Halász Gábor: Szia Műhód! Találtam az Index fórumlapján néhány képet amit feltettél a Jirousek albumból arról a... (2008.04.15. 00:03) BEKÖSZÖNTŐ
  • Pistike: Ha úgy számoljuk, hogy a felső vár 45 perc - 1 óra, közép vár 15 perc, alsó 30 perc. Akkor is olya... (2007.08.18. 05:58) Szepesi vár

Éttermek, vendéglők

Települések honlapjai

Várak, kastélyok

Felvidék Ma

Nincs megjeleníthető elem

Nagy Sólyom-völgy (Velky Sokol)

2007.08.21. 23:26 Műhód

A Nagy Sólyom-völgy (Velky Sokol)

Ez a kanyon nagy kedvencünk.

Azért, mert zöld, mert a legvadregényesebb, mert a leghosszabb, mert legtöbbször itt áztunk ronggyá, mert itt a legtöbb bedőlt fa, mert normál vízállás esetén is itt ugrálunk a legtöbbet a patak kövein, mert itt a legkönnyebb becsúszni a vizes farönkökről a patakba,  mert itt vertem be legtöbbször a fejem vastag faágakba, és mert két gyönyörű vízesés vár itt bennünket…

Pilába –a hajdani fűrésztelepre, ami ma üdülőhely- autóval szoktunk eljutni. Ott leparkolunk, kifizetjük a parkolást és a belépődíjakat, majd ha szerencsénk van betérhetünk a parkoló közelében a 2006-ban nyílt menedékházba ételre - italra. A hely Chata Piecky  néven üzemel. Kényelmes szállást tud biztosítani 17 személy számára. Elméletileg naponta nyitva van, de ezt szívesen felülírják egy-egy cédulával, ha egyéb dolguk akad...

- Régen a Velky Sokol bejáratáig lehetett autózni, és ott parkoltunk, de először betiltották a parkolást, 2007-re pedig az utat is lezárták.-

A vízművek telepén átfolyó patak mellett hatalmas  – Szlovák Paradicsom illatú – lapulevelek és zöldnövényzet és a patak kipárolgását mélyen belélegezve, kb. 20 perc alatt jutunk el a Nagy Sólyom-völgy bejáratáig.

Cserjékkel-bokrokkal szegélyezett nyílt völgyben, a bővizű Sokol/Sólyom patak mentén kezdjük kirándulásunkat a 6 kilométer hosszú Nagy Sólyom-völgyben. A kanyon 610 méteres magasságból indulva 289 métert emelkedik. Bejárása -pihenőkkel- három órás élményben részesít.

Margitszigeti séták kényelmét idéző úton indulunk. Jó fertályórán át ballagunk a lépcsősen ereszkedő patak mellett. Nem kell a lábunk elé figyelni. Megtehetjük, hogy útközben  a szemünkkel a halakra vadásszunk a kristálytiszta patak vízében. Sokan leülnek itt a kiépített patakpartra

Azután jön egy-két doronglétra híd. Gyakran a patakot sem látjuk, mert a vize a meder  alá bújik. Fák közé érünk. Nem is lesz víz a kanyonban? – kérdezzük magunkat.

És mégis találkozunk a vízzel, meredek sziklafalakkal, bedőlt fákkal, gyönyörű a vízbőségnek megfelelő vízesésekkel. Ugrálunk a köveken az egyik partról a másikra. Nyálkás-csúszós, imbolygó fatörzseken egyensúlyozunk.

Háromnegyed óra múltán balról narancsvörösre festett gömbölyded kövek, mohával-zuzmószerű, nedvdús növényekkel és lapulevelekkel borított meredélyen tiszta, átlátszó vizek csordogálnak felénk. Leülünk egy nagyobb kőre nézelődni.

Itt vagyunk. Itt vagyunk a természetben…

Ücsörgünk egy kicsit. Vizet iszunk a sajátunkból, szendvicsezünk, nézzük a vízfolyásokat, a kanyon magas sziklafalait.

Magunkba szívjuk a hangulatot. Ezért jöttünk. Ezért ücsörgünk itt.

Azután megyünk tovább.

Még kétórányi gyönyörűséget várhatunk a természet adta kalandparktól.

Ez a kanyon csak odafigyelést igényel. Nem veszélyes kisgyerekek számára sem.

Doronglétrahidak, lépésre faragott csupasz fatörzsek, létrák-láncok segítik utunkat a vízesések, zuhatagok, és a bedőlt fák között.

Nevezetes vízesései: a Maly 8,5 a Velky 7 méterről zuhannak alá. Aki kapkod, annak könnyen beázik a bakancsa, esetleg éri valami a bokáját.

Sajnos a 2004-es téli vihar a Velky Sokolt is megviselte. 2005-ben már sok bedőlt fával találkoztunk a vízeséseken átvezető doronglétrahidak fölött. Bizony most is többször előfordul, hogy csak a zúgásból tudjuk, hogy vízesés van alattunk.

Ez a kanyon most elvadult. A haladást segítő eszközök cserére, gondozásra szorulnak. Amikor teljesen kizöldül a növényzet, elmaradnak a magas falak. Rövid vízvájta kapaszkodó után kiérünk a Nagy Sólyomból.

A piros jelzésen balra fordulva  húsz-harminc percnyi enyhe emelkedőn jutunk el a selymes füvű ezer méter magasságban nyújtózkodó Glac rétre.

Itt sokan lepihennek. Ha tehetjük, mi is süttetjük egy kicsit a  hasunkat a napsugárral. Közben csendes, szelíd szellő szokott bennünket cirogatni-simogatni. Élni tudni kell!

Innen az ezer méteres magasság közelében bandukolva félóra alatt jutunk el a piros jel mellett Mala polánára.

Aki itt kék jelzésre vált át 25 perc alatt érkezik a Sucha Belá kijáratához.

Mi azonban a piroson folytatjuk az utunkat, ha az autónkat a Pilában hagytuk.

Bő egyórányi gyaloglás után jutunk el Palcra, ahol találkozunk a sárga jelzéssel, ami jobbra fordulva  20 - 25 perces vádlimerevítő erdőgazdasági úton levisz bennünket Pilába !

Ha nem hétfő van, akkor az ösvény kijáratával szemben egy mostanában nyílt  kerthelyiség fogad bennünket. Üdítővel, jégkrémmel, finom csapolt sörrel, padokkal, napernyővel. Balszerencsés esetben semmi sincs nyitva és elvihetjük a szomjunkat Podlesokig, de akkor is elmondhatjuk: tettünk egy gyönyörű túrát a Nagy Sólyomban!

Ezt a túrát Pilától-Piláig, kényelmes tempóban, pihenésekkel, hét óra alatt szoktuk megtenni.

Szólj hozzá!

Címkék: turizmus szlovákia felvidék szlovák paradicsom nagy sólyom völgy pila podlesok

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.