HTML

Szlovák Paradicsom

Túraútvonalak és környék látnivalóinak leírása, aktuális informácók a Szlovák Paradicsomról.

Friss topikok

• geegee: Na de mééér' nincsenek képek az egész blogon?Főleg, hogy egy ilyen helyről, mint a szlovák király,... (2014.11.01. 01:21) A SZLOVÁK PARADICSOM - áttekintés, tudnivalók -
  • Halász Gábor: Szia Műhód! Találtam az Index fórumlapján néhány képet amit feltettél a Jirousek albumból arról a... (2008.04.15. 00:03) BEKÖSZÖNTŐ
  • Pistike: Ha úgy számoljuk, hogy a felső vár 45 perc - 1 óra, közép vár 15 perc, alsó 30 perc. Akkor is olya... (2007.08.18. 05:58) Szepesi vár

Éttermek, vendéglők

Települések honlapjai

Várak, kastélyok

Felvidék Ma

Nincs megjeleníthető elem

A két kedvenc egynapos túrám

2007.08.14. 18:50 Műhód

A két kedvenc egynapos túrám a

Szlovák Paradicsomban.

Egyik egynapos túra: Cingov – Cingov (Csingó)

A Csingói parkolóból sétálunk le a Hernád felé. Lent egy gyalogoshídról lepillanthatunk a Hernádra.

Mai túránkon Csingóból a Hernád-áttörés kétharmadát készülünk bejárni a Tamásfalvi Kilátó érintésével, a Kolostorszakadék megmászásával, a Klástorisko fennsík – romkert – turistaközpont - étterem- meglátogatásával, és a Fehér patak mellett-felett haladva a Hernád mentén sétálunk bea túra végén vissza Csingóba.

A hídtól jobbra sárga jelzésen, szinte sétaúton, a csingói autóskempingen is keresztülsétálva, enyhe emelkedőkőn 50 perc alatt jutunk el a Tamásfalvi Kilátóhoz. (Tomásovsky vyhlad).

Ezen a meredek sziklákkal szegélyezett platón gyakran találkozhatunk sziklamászókkal.Napozó, pihenő, falatozó kirándulókkal azonban – ha az időjárás engedi – szinte mindig.

Szemben belátunk a Fehér patak-völgyébe, jobbra-balra a Hernád töri át a hegyeket, ha figyelmesek vagyunk, egy kis vonalban felfedezzük a Hernád egyik hídját. Ezen néha hangya méretű turisták mocorognak.

A zöld jelzésen balra kanyarodva erős meredélyen ereszkedünk le a Hernád völgyébe. (Hornád) Ez kb.20 perc.

Innen jobbra fordulva a kék jelzés vezet a Hernád-áttörés doronglétráin, láncokkal biztosított sziklatálcáin át a Létánfalvi Malom kőhídjáig. (Letanovsky mlyn) Ezt az utat én egy óra alatt szoktam megtenni.

Ne a hídra üljünk le enni-inni! Sok ott a légy. Öt perc oda egy vízparti büfé. Csapolt sörrel!

Ezután tovább kék jelzésen láncokba kapaszkodva, újabb sziklatálcák és hidak vezetnek egy órán át kedvenc függőhidunkon keresztül Kolostor  szakadék bejáratához. (Klástorská roklina)

Régebben nem volt teniszhálóval biztosítva a függőhíd. Akkoriban előjött rajta a tériszonyunk.

A másfél kilométer hosszú Kolostor szakadék a létráival, doronglétrahídjaival 224 métert emelkedik. Így általában beletelik egy óra amíg a zöld jelzésen felkapaszkodunk a Menedékkőhöz, Vörös Kolostorhoz, vagy népszerű nevén: Klástoriskohoz.

Hosszabb pihenő és némi sörözés vagy koffolázásJ után a sárga jelzésen, a terasz alatt jobbra elhaladva tíz percig együtt megyünk a kék jelzéssel, majd jobbra fordulva csak a sárgán  fél óra alatt leereszkedünk a láncokkal, sziklatálcákkal, fakorlátokkal segített úton arra a nagyon kellemes helyre, ahol a Kysel siet a Fehér Patakba. (Biely potok)

Imádom a Fehér Patakot! Szerintem mindenki szereti.

A zöld jelzésen balra, a patak folyásirányába fordulva, elindulunk a Hernád irányába.

Doronglétra-hidakat és hidakat használva nagyjából egy óra alatt egy nagyon hangulatos, sodró, erősen csobogó, kristálytiszta patak mellett érünk a Tamásfalvi kilátó alatti réten a Hernádhoz.

Ér felnézni a kilátóra, megnézni, merre is kezdtük a túránkat.

Jobbra fordulva a kéken fél óra alatt ballagunk vissza Csingóba, ahonnan indultunk.

Gyönyörű útközben Hernád, és a parkoló melletti szálloda éttermében is jól főznek…

Másik egynapos túra: Podlesok – Podlesok

Podlesokból indulunk –általában sokadmagunkkal - a zöld jelzésen fel a Száraz-völgybe. (Suchá Belá)

Ez a kanyon négy kilométer hosszú, és 420 métert emelkedik.

Annyira népszerű, hogy időnként hosszú sorokban várnak a túrázok arra, hogy feljussanak a létrákra, létrarendszerekre. A várakozás elnyújthatja az egyébként 2 órás menetidőt.

Én nem szoktam rohanni. Hiszen azért vagyunk ott, hogy gyönyörködjünk, átérezzük a szurdok hangulatát.

Fontos, hogy menet közben a lábunk elé nézzünk, álljunk meg stabilan, ha nézelődünk!

Fent az esőház környékén érdemes megpihenni. A Sucha Belá kijárata környékén szinte mindenki lazít egy keveset.

Innen szabályos túraútvonalon a sárga és a piros jelzésen haladva egy óra alatt eljuthatunk egy átlagos erdei úton Klastoriskoba. Ezt a megszokott út.

Természetesen én ezt nem ajánlhatom, de aki  két újabb kanyon bejárása érdekében hajlamos egy kis szabálytalankodásra, az Klastoriskot egy másik úton érheti el. Így:

Az esőházzal szemben egy stop táblával védett egyirányú kék jelzéssel jelzett kanyon kijárata bújik meg. Ez a Kis Kysel, vagyis a Maly Kysel.  Gyönyörű hely, szelíd, zöld kanyon. Sok bedőlt fával, búvópatakokkal.

Egy közepes magasságú létra, és három doronglétrahíd-rendszer segíti az áthaladást.

Elsőbbséget adva, könnyen el lehet kerülni a szembe jövőket, ezért sokan ezen az úton- az előírt haladási iránnyal szemben - közelítik meg Klastoriskot Magam sem értem miért nem kétirányú ez a kanyon.

Jó két kilométer megtétele után érkezik a lefelé haladó a Nagy Kysel, (Velky Kysel) bejáratához. Ennek a kanyonnak a megmászása egy másik túra feladata.

A most már teljesen szabályos utakon tovább haladva a kék jelzésen, 5 perces kaptató után érünk el a Kysel bejáratához.

Ezt nem lehet kihagyni!

Jobbra fordulva a sárga jelzésen 25 perc alatt bejárhatjuk a Paradicsom legvadabb kanyonjának járhatóan maradt részét.

(A Kyselt egy rosszul eloltott tábortűz felgyújtotta 1976-ban. Hetekig égett, majd nagy egy esőzés eloltotta és  oltott mésszé alakította a szikláit. Azóta életveszélyes. Csak a tűz által megkímélt sárgával jelzett szakasz járható)

Némi ereszkedés, sziklatálcákon való balettozás után egy hídról megnézhetjük felülről az Óriás Vízesést. (Obrovsky vodopád) Szemben a falakon látjuk a beégett sziklatálcákat.

A hídtól jobbra a falon kapaszkodva figyeljünk, hogy ne vétsük el a jelzett utat, mert könnyen lepottyanhatunk, ha partizánkodunk!Majd a már megismert elágazáshoz, a Maly és Velky Kysel bejáratához jutunk vissza

Ugyanarra megyünk tovább, mint akkor amikor kijöttünk a Maly Kyselből. Jobbra felfelé kapaszkodunk a kék jelzésen Klástoriskoig. Kb. 30 perc. Útközben jobb oldalt lent a lezárt Kysel kanyon hatalmas sziklafalai fehérlenek.

Klástoriskoban érdemes elidőzni egy kicsit. Ne felejtsük el, hogy az étteremben csapolt koffola kapható! J

Az étteremből kijőve, balra fordulunk. A sárga jelzésen a Kolostor szakadék (Klástorisá roklina) mellett gyufaszálnak látszó fenyőkkel borított hegyoldalak között ereszkedünk le a Hernád völgyébe.(Fél óra).

Nem megyünk át a felújított függőhídon, megpihenünk előtte a kidőlt fánál egy kicsit. A Hernádnál a függőhíd alatt balra fordulva –folyásiránnyal szemben- folytatjuk az utunkat.

A kék jelzést övező sziklatálcákon a Hernád fölött-mellett, vadregényes úton kb. 75 perc alatt jutunk ki a Hernád-áttörés kezdetéhez.

Itt a híd mellett ömlik a Hernádba egy kristálytiszta patak, a Nagy Fehér Víz. (Velká Bielá vodá)

A kék jelzésen folytatjuk utunkat Podlesok felé. Bő húsz perc múlva megérkezünk  célunkhoz, és a gombaszerű hordónál vagy máshol megihatunk egy hideg italt…

Ezt a két egynapos túrát azért javaslom, mert két nap alatt akár négy kanyont is bejár, végigmegy a Hernádon, a Fehér patakra is elvisz, és a Tamásfalvi kilátót is meglátogatja kényelmes útvonalon..

Nincsenek benne unalmas üresjáratok, visszautak.

Egy-egy nap alatt, túlfáradás nélkül bejárható, gyönyörűséges útvonalak.

Szólj hozzá!

Címkék: turizmus túra

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.