HTML

Szlovák Paradicsom

Túraútvonalak és környék látnivalóinak leírása, aktuális informácók a Szlovák Paradicsomról.

Friss topikok

• geegee: Na de mééér' nincsenek képek az egész blogon?Főleg, hogy egy ilyen helyről, mint a szlovák király,... (2014.11.01. 01:21) A SZLOVÁK PARADICSOM - áttekintés, tudnivalók -
  • Halász Gábor: Szia Műhód! Találtam az Index fórumlapján néhány képet amit feltettél a Jirousek albumból arról a... (2008.04.15. 00:03) BEKÖSZÖNTŐ
  • Pistike: Ha úgy számoljuk, hogy a felső vár 45 perc - 1 óra, közép vár 15 perc, alsó 30 perc. Akkor is olya... (2007.08.18. 05:58) Szepesi vár

Éttermek, vendéglők

Települések honlapjai

Várak, kastélyok

Felvidék Ma

Nincs megjeleníthető elem

Tamásfalvi kilátó - Fehér patak – Klauzy tó

2007.08.15. 17:09 Műhód

Csingó -Tamásfalvi kilátó - Fehér patak – Klauzy tó – Fehér patak – Csingó

(Cingov - Tomásovky vyhlad - Biely potok Klauz y - Biely potok – Cingov)

6 órás könnyű túra

Csingó a Hernád-áttörés turistaútvonalának keleti kapuja. Túraközpont, üdülőhely.Itt található a Paradicsom hegyimentőinek székhelye is.

Könnyű kirándulás innen a dombokon át a Tamásfalvi kilátó, lent a Hernád mentén is olyan könnyen járható az út, hogy Csingóból akár egy babakocsit is eltolhatunk a Tamásfalvi kilátó alatti, sziesztázásra is kitűnően alkalmas rétre, amely mellett a Fehér patak fut a Hernádba.

Könnyű túránkra a csingói parkolóból Hernád felé vezető lejtős műúton, a sárga jelzésen indulunk. Öt perc elteltével egy gyalogos híd és egy irányjelző tábla környékén jobbra fordulunk, és fölkapaszkodunk egy lépcsős emelkedőn. Negyedórányi sétával érjük ela csingói Tatran kempinget, amin keresztülhaladva balra fordulunk.

Csakhamar már a Hernád északi partja fölötti dombokon baktatunk, ahonnan helyenkéntkilátunk a fák között a lent kanyargó Hernádra. Napos időben, nyári melegben virágillatokkal keveredő bódító mediterrán fenyőillat tölti be itt a levegőt. Az ösvényre beszűrődik a napsugár, menet közben néhol lepillanthatunk a Hernád völgyére, átnézhetünk a közeli hegyekre. 45 perc alatt érjük el a Tamásfalvi Kilátót. Ez kiugró csupasz sziklateraszok együttese.

Innen Gellért-hegynyi magasságból látunk rá a Hernádra és a környékét övező hegyekre.Itt kell kifizetni a 40 korona útvonaldíjat, és itt szoktunk a tájat bámulva falatozni.

Legutóbb tériszonyos, nyugdíjas apácák visongtak körülöttünk, de mindig van hangulata a helynek, és még soha sem voltunk itt egyedül.

A mai étlapon a Tamásfalvi Kilátó meglátogatása az előétel volt.

A főfogás a Fehér patak.

Tehát: Fel a Fehér patakra! Pontosabban: le a Fehér patakra.

A sárga jelzésen továbbhaladva, mellénk simul a zöld jelzés.

Az útelágazásnál mi a zöld jelzésen balra fordulva ereszkedünk le a Hernád völgyébe.Ez a 20 perc mai túránk legkeményebb szakasza.Az avarban megbúvó köveken, gyökereken, könnyű megcsúszni. Segítségül több helyütt fakorlátok szegélyezik a lejtőt.

Amikor leérünk szembe találjuk magunkat a Hernáddal.

Az irányjelző táblánál balra fordulunk. Tovább haladunk folyásirányban a zöld jelzésen, átmegyünk egy kis hídon a Hernád fölött, majd egy kis kapaszkodással 10 perc alatt elérjük a Fehér patak hídját.

Ez lenyűgöző élménypont. Néhány percig mindig elácsorgok itt a hídon és bámulom, ahogy lent fehér sziklák közé szorítva rohan a Hernád felé a Fehér patak …

Gyerekkoromban eltöltöttem néhány nyarat a Felvidéken. Sokat mászkáltam gumicipellőben a tisztavizű patakokban. Néha jól áthűltem, felfáztam eközben

-   A patak fölött járni, úgy nézni az élővilágát, az lenne az igazi – álmodoztam néha.

És itt megvalósul. A kristálytiszta, gyorsfolyású Fehér patak fölött járni lehet!-

A zöld jelzésen jobbra, a Fehér patak folyásirányával szemben folytatjuk az utunkat.Néha sétaúton megyünk, időnként sziklák, gyökerek között, de amit nagyon kedvelek:

Egy méterrel a patak fölött vezető doronglétrahídakon egyensúlyozni…!

Igaz nézelődni közben csak akkor érdemes, ha meg-megállunk. Mások is szívesen járnak erre. Többször összefutottunk itt a biciklijüket vállukon cipelő kerékpárosokkal és kutyasétáltatókkal is.

Útközben ömlik a Fehér patakba a Kysel, a Sokolia dolina (Sólyomvölgy) vize is.

A vizek találkozásánál szoktunk megpihenni.

A Fehér pataknak otthont adó Tamásfalvi völgyben közel kétórányi gyaloglás után jutunkfel  a zöld jelzésen a Klauzy tóig. Ez alatt sokszáz métert teszünk meg a víz fölötti doronglétrahídakon.

A Klauzy tó a Fehér patak felduzzasztásából keletkezett.

Innen úsztatták le régen a kivágott fákat a Hernádba. Nem volt veszélytelen munka, az idáig vezető úton találkoztunk egy fiatal faúsztató sírjával.

A tó mögött a 939 méter magas Klauzy hegy magasodik. Nagyon hangulatos. Tükröződik a tó vízében. Érdemes itt megpihenni, gyönyörködni.

Ha továbbmennénk, két óra alatt jutnánk el a Geravy fennsíkra. Mi azonban visszafordulunk.

A patakon és a mellett az eddig megtett úton újabb két óra alatt sétálunk vissza a Hernádig. Ott jobbra fordulva a kék jelzésen 40 perc alatt, a gyönyörű Hernád-áttörésen járva, élménydús túra után érkezünk meg Csingóba a parkolóba.

Elsősorban azoknak javaslom ezt a kirándulást akik kerülni akarják a számukra veszélyesnek tünő sziklatálcákat, létrákat és az erőteljes emelkedőket, de mindenkinek élmény!

Kis odafigyeléssel, szinte végig sétálva gyönyörködhetünk így a para szépségeiben.

Szólj hozzá!

Címkék: turizmus túra

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.