HTML

Szlovák Paradicsom

Túraútvonalak és környék látnivalóinak leírása, aktuális informácók a Szlovák Paradicsomról.

Friss topikok

• geegee: Na de mééér' nincsenek képek az egész blogon?Főleg, hogy egy ilyen helyről, mint a szlovák király,... (2014.11.01. 01:21) A SZLOVÁK PARADICSOM - áttekintés, tudnivalók -
  • Halász Gábor: Szia Műhód! Találtam az Index fórumlapján néhány képet amit feltettél a Jirousek albumból arról a... (2008.04.15. 00:03) BEKÖSZÖNTŐ
  • Pistike: Ha úgy számoljuk, hogy a felső vár 45 perc - 1 óra, közép vár 15 perc, alsó 30 perc. Akkor is olya... (2007.08.18. 05:58) Szepesi vár

Éttermek, vendéglők

Települések honlapjai

Várak, kastélyok

Felvidék Ma

Nincs megjeleníthető elem

Sólyom-völgy – Sokolia dolina

2008.05.14. 22:42 Műhód

„75 méteres létrarendszer, olyan létrákkal, amikről oldalt is le lehet csúszni!”

„Csak tökéletes fizikai állapotban, szédülésmentesen szabad rá vállalkozni!”

„Végzetes balesethez elég egy rossz lépés!”

Ilyen és hasonló intelmekkel találkoztam a Sólyom-völgy megmászása előtt.Első alkalommal elszúrtam a túratervünket is.Podlesokból a Hernád-áttörésen és Fehér patakon át közelítettük meg a Sokolt.Ráadásul eső után voltunk, és a sok dagonyával dúsított öt órás út rendesen kifárasztott mire a létrarendszer első vaslétrája alá értünk.

Felnéztem a befelé hajló, kb. három emelet magas vaslétrára, és arra gondoltam:

- Ha az első létrafokról visszaesnék, akkor is legalább 50 métert szánkáznék lefelé apatakmederben mire valamiben megakadnék… A torkomban dobogott a szívem.

- Várjunk egy kicsit – mondtam a páromnak – kipihenem magam a létrák előtt. Negyed óra múlva elfogadtam az ajánlatát, hogy ha nem vagyok biztos magamban,akkor inkább forduljunk vissza.:(((   Ma már tudom, hogy hiba volt.

Azóta -enyhe félelemmel a gyomromban- háromszor is simán megmásztuk a létrarendszert. Mint ahogy mindenki más, aki velünk együtt akkor arra túrázott.

Nézzük mit írt erről a Sólyomról Dorka, friss élményként:

A Sólyom völgy: húúúzós. :)

Aki erre túrára vállalkozik, hacsak nem rendszeres túrázó (vagy nem akar lerokkanni a túra végére), Csingó felől a Tamásfalvit inkább hagyja ki, és a Hernád mentén közelítsen a Fehér patakhoz.
Innen kellemes kis sétaúton doronglétrás ugrabugrával tovább a Sokolia dolina bejáratáig.

Kevésbé strapabíró turistáknak is érdemes, az első falétráig egy kb. 15 perces patakmenti szép sétával benéznie a völgybe. Ez az alsó része szerintem a legszebb az egészben (leszámítva a kilátást a létra tetejéről - már aki körül mer nézni róla :) ).

A falétra után igen meredek kaptató visz el A Létráig.

Ez egy legalább 10 szakaszból álló létrarendszer, 1-2 doronglétrával kiegészítve).
Aki tériszonyos, bekötött szemmel másszon fel :)

A létra tetejéről a patak mentén még egy hosszabb, folyamatos emelkedős mászással jutunk ki a völgy kijáratáig.

Az út innen vállalkozókedv, idő és strapabírás függvényében folytatható több irányba is.

Tehát a Sólyom-völgy túraleírása:

A Sokolia dolinát a Fehér patakon keresztül ( Biely potok) tudjuk megközelíteni. Leggyakrabban Csingóból (Cingov) szoktunk indulni erre a túrára, de jöhetünk Klastoriskoból és a Klauzy tó felől is.

Általános érvényű tanács, hogy a normál kondiban lévő túrázó ne strapálja le magát a Sólyomba érkezés előtt. Tizenhat éven aluliakat akkor vigyünk magunkkal, ha kellően érettnek találjuk őket a létramászáshoz szükséges odafigyelésre.

A rendkívül hangulatos, kristálytiszta Fehér patak sokszáz méteren vízszintes doronglétrahidak tucatjain vezet bennünket a Sólyom völgy bejáratához. Ez Csingóból kétórás út. A kanyon bejáratánál színes többnyelvű tájékoztató tábla fogad.

572 méteren vagyunk, a szurdok 430 métert emelkedik, 2,5 km megtétele után 1002 méteren jövünk ki. Az átlagos túraidő két óra.

A Mellék-vízesés 8 m, a  Sziklás-vízesés 3,5 m, a Fátyol-vízesés 75 m, a Felső-vízesés 15,5 m magas.

Ezután egy kopott sárga tábla magyarul is figyelmeztet: VIGYÁZAT! ÓVATOSSÁG!

Innen a sárga jelzésen szürke-szürkéskék sziklafalak árnyékában patak mentén sétálhatunk egyre beljebb a Sokolia dolinába. Itt azért ritkán lehet akkora víz, hogy  ne tudjuk száraz lábbal kikerülni, mert elég széles a völgy.

Ahogy egyre beljebb kerülünk, több a bedőlt fa és jobban magasodnak mellettünk a falak. Érezzük, hogy találó név erre a szurdokra a Sólyom név. Nem lepődnénk meg, ha sólyom suhanna fölöttünk.

A Mellék vízesést érintve húsz perces sétával jutunk el a Sziklás vízesésig.

Aki csak bekukkantani jött, az innen forduljon vissza!

Egy magas padlásfeljárónyi doronglétrán felkapaszkodva erősen emelkedni kezd a kanyon.

Tovább emelkednek a mellettünk lévő sziklafalak, gyorsabban fut mellettünk a patak, barlangszerű nyílások ásítanak felénk és mászni kezdünk felfelé gyökerekbe, sziklákba, faágakba és láncokba kapaszkodva, hogy eljussunk a Létrához.

Előtte érdemes nézni egy kicsit a hetvenöt méteres Fátyol vízesést. Ritka szerencsénk van, ha sok vizet hoz . Leginkább a létrarendszer látványa, a hidak, és a magasban  felső hídon ácsorgó hangya méretűnek látszó, már föntlévők messzesége szokott elgondolkodtatni…

A  Létránál pihenjünk egy kicsit. Egyébként bármelyik létrán megállhatunk pihenni. Ez az első, kb. három emelet magas felül befelé hajló létra a legijesztőbb, az arra hajlamosak számára. Ezt egy csaknem vízszintes, és egy rövid függőleges létra követi az első hídig.Ott ismét érdemes nézelődni egy kicsit. Én ott mindig örömködöm, hogy túl a vagyok a Létrán.

Hat újabb létra megmászásával –közben a vízesését is nézegetve- jutunk fel a Fátyol-vízesés tetejére. Itt a második hídról letekintve lebámulhatunk a létrarendszerhez érkező hangyákra. Megcsodálhatjuk a velünk szemben meredező hatalmas sziklafalat is, ha mázlink van éppen virágzik körülöttünk a vadrózsa…

Ezután elindulunk tovább a kanyon belsejébe és jó érzéssel tölt el, hogy túl vagyunk a létrákon. Ekkor újabb doronglétra és vaslétra segítségével haladunk tovább. Doronglétrahíd és sziklatálcák leküzdésével jutunk el a Felső-vízesésig és az ő 15,5 méteres alul libegő vaslétrájáig.

Aki itt elkezdené köpködni ezt a nem várt létrát, annak felhívnám a figyelmét egy apró momentumra:

Ezért jöttünk! Azért, hogy ebben a mellettünk csörgedező vízzel övezett szurdokban ilyen létrákon kússzunk fel!

Ezután még sokkal tovább baktatunk fölfelé a Sólyom – völgy kijárata felé, mint ahogy az legtöbbünknek jól esik.

Fent a kijáratnál azért be szoktunk nyomni egy szendvicset az orcába.Ilyenkor értékelünk:

-            Húzós volt.

-            Élmény volt megmászni.

-            Még egy kört?

vagy:

-         Csak ennyi???

Visszamehetünk a Fehér Patakon át a Klauzy tó érintésével Csingóba, átmehetünk a Geravyra, lesétálhatunk Podlesokba, vagy átbaktathatunk Klastoriskoba is a Sólyom-völgy kijáratától.

Célszerű figyelembe venni, hogy ennek a kanyonnak megmászása - oda-visszaúttal - átlagos tempóban, pihenők nélkül is legalább hat órát vesz igénybe.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.